Ruský tanker zdolal severnú námornú cestu v Arktíde bez pomoci ľadoborcov
Arktída patrí medzi oblasti sveta s najsilnejšími prejavmi klimatických zmien. Pravidelne zaľadnené oblasti Severného ľadového oceánu sú čoraz menšie, v miestach, kde ľad ostáva, dosahuje menšiu hrúbku ako v minulosti. Aj preto dostávajú dlhodobé plány na dopravné využívanie Arktídy – tzv. severná námorná cestu, čoraz reálnejšie kontúry. Ruskému tankeru Christophe de Margerie, ktorý prepravoval kvapalný zemný plyn z nórskeho prístavu Hammerfest do juhokórejského Porjongu, sa podarilo túto cestu zvládnuť za rekordných devätnásť dní. To je o 30 percent rýchlejšie ako pri bežne využívanej južnej trase cez Suezský prieplav. A to všetko bez pomoci sprievodných ľadoborcov. Ochrancovia životného prostredia sa obávajú, že otvorenie severnej cesty pre intenzívnu námornú dopravu môže viesť k závažnému poškodeniu krehkého arktického ekosystému. Viac sa o plavbe tankeru dočítate v článku na iDnes alebo v Guardiane.
Podporte nás
V čase zatvorených škôl chceme pomôcť učiteľom, žiakom aj rodičom a preto je plný obsah Lepšej geografie pre všetkých zdarma. Znamená to pre nás výpadok príjmov, ktorý nás existenčne ohrozuje. Na tvorbe nových materiálov pre vás pracujeme denne. Ak sa vám zdá naša činnosť prospešná, prosíme, podporte nás ľubovoľným finančným príspevkom. Aj malá pomoc môže byť veľkou. Ďakujeme!
Chcem podporiť