Hore

Učiteľská kaviareň IV.


Warning: Invalid argument supplied for foreach() in /data/0/1/0111f23d-ac25-44f9-be74-cd4148e0b5fc/lepsiageografia.sk/web/wp-content/themes/r2m2/functions.php on line 403
Učiteľská kaviareň IV.

Vonku už zúri jar a denné zmeny teplôt nám robia ťažkosti s voľbou garderóby. Zem sa otvára a rastliny z nej vystrkujú svoje hlavy obrátené k Slnku. Všetko je tak, ako má byť, len to naše školstvo je stále nafigu. Ak ho chceme spraviť lepším, musíme premýšľať. A premýšľanie sa nezaobíde bez intelektuálneho pokrmu v podobe kvalitného čítania. Práve preto je tu už štvrté vydanie našej učiteľskej kaviarne. Pozrime sa spoločne na úrodu článkov, ktoré môžu byť z hľadiska školstva a vzdelávania zaujímavé.

Začnime na domácej pôde. Tí z vás, ktorí poznajú moje články (napr. tu, alebo tu) a názory, mi isto dajú za pravdu, že som stál vždy na strane učiteľov. Najnovšie aktivity Iniciatívy slovenských učiteľov, v zmysle štrajk sa neskončil a poďme do toho opäť rýchlo búšiť, považujem však spolu s novým ministrom školstva, bohužiaľ, za iracionálne. A verte mi, súhlasiť s nominantom SNS mi príde viac ako desivé. Neustály dôraz len na zvyšovanie platov, neschopnosť predstaviteľov ISU zrozumiteľne odkomunikovať nutnosť investície stoviek miliónov do vybavenia škôl a najmä platnosť kreditových príplatkov na veky vekov, ma začínajú unavovať. Ak to takto cítim ja, ako to asi môže vnímať laická verejnosť? 

So zvyšovaním platov učiteľov a ich vplyvom na kvalitu vzdelávania (o tú nám ide v prvom rade, alebo?) úzko súvisí aj zaujímavá analýza, ktorú uverejnil INESS pod názvom Viac peňazí automaticky nezmanená viac muziky. Pred niekoľkými mesiacmi som sa dlhšie hrabal v štatistikách o vývoji počtu škol, žiakov a učiteľov na Slovensku za posledné desaťročia a sám som bol prekvapený, že sa na to ešte nik bližšie nepozrel. V náročných štrajkových dňoch som bol však radšej ticho, veď bolo treba držať spolu a verejnosť neznepokojovať údajmi, ktoré nám príliš nelichotia. Aby sme sa však nepochopili zle, zvýšenie platov učiteľov je naozaj dôležité. Súhlasím preto s článkom Zvedněme platy učitelům, ktorý výhody tohto kroku obšírnejšie opisuje. Na tému kontinuálneho vzdelávania učiteľov, v ktorej je ešte stále bordel, sa bližšie pozreli v Inštitúte vzdelávacej politiky. Je z toho podnetný článok.

To, že slovenské školstvo má problém, sa dozvedáme z článkov zas a znova. Iným nie je ani ten od vysokoškolského učiteľa Ivana Sekaja. Problémom a stále nevyriešenou otázkou, ktorá vzbudzuje vášne nielen medzi učiteľmi, ale aj verejnosťou je aj inkluzívne vzdelávanie, bez ktorého nemôžeme čakať kvalitné výsledky vo vzdelávaní v prípade veľkého množstva dnes ostrakizovaných žiakov. Ako to funguje v Nórsku, si môžete prečítať cez túto zaujímavú reportáž. Viem, Nórsko. Niektorí si myslia, že ide o ríšu zla, ktorá odoberá deti svojim rodičom a jeho liberálna výchova speje do záhuby sveta, ako ho dnes poznáme. Ako to vidia rodičia detí, ktorí žijú v Nórsku, podáva článok Rodiče se zastávají Norska. Podle nich je pro výchovu lepší než Česko

V jednom z najlepších rozhovorov posledných týždňov sa Vlado Burjan vyjadruje k školstvu tak, ako to má už vo zvyku – vecne a úderne. Prečítajte si prečo by dnes našim školstvom nepohol ani Komenský. Ďalší rozhovor, ktorý ma zaujal, vyšiel v preklade aj v aktuálnom čísle časopisu Dobrá škola. Myšlienky a aktivity učiteľky Cyril Mooney, ktorá sa už desiatky rokov venuje spoločnému vzdelávaniu detí bohatých a chudobných rodičov v Indii, nenechajú nikoho na pochybách, že toľko zatracované inkluzívne vzdelávanie môže fungovať. Ak sa s ňou chcete stretnúť aj osobne, máte jedinečnú príležitosť. Spolu s mnohými ďalšími hosťami vystúpi na festivale vzdelávania Eduspace, ktorý bude 20.-22. mája v Brne. Pozrite si jeho program a presvedčte sa, že by ste tam nemali chýbať. Ja som sa už zaregistroval.

Vždy ma poteší, že kvalitné vzdelávanie má svoje príklady aj na Slovensku. Inšpiráciou k tomu, ako využívať moderné technológie rozumne a efektívne môže byť aj rozsiahly článok Návod na éru nových technológií, ktorý bol uverejnený v denníku Pravda. Okrem množstva iných článkov v tamojšej sekcii Školstvo, ma zaujal aj ten, ktorý približuje spôsob, akým sa môžu učiť cudzie jazyky v prírodovedných predmetoch. Potešila aj aktivita jednej základnej školy, kde si rodičia skúsili, aké je to byť učiteľmi. To, že čítať deťom a s deťmi je dôležité, zas potvrdzuje komentár Lukáša Krivošíka na aktuality.sk. Keď to spojíte s aktivitami a pohybom v lese, nič nepokazíte. Už dnes sa môžete tešiť na pripravovaný projekt od OZ Sosna. Ešte sa obrniť voči nezmyselnej argumentácii cez tri britvy a nemáme sa čoho obávať.

Na záver sa aspoň v krátkosti pristavme aj pri zahraničnom čítaní. Ak chcete svojich žiakov pripravovať pre život a veríte, že práve úlohy spojené s riešením skutočných problémov sú kľúčovými pre rozvoj ich tvorivosti a samostatnosti, určite do svojho vyučovania zaraďte aktivity dizajnového myslenia. Ako to môže vyzerať v prípade navrhovania ideálnej školskej lavice, si môžete pozrieť v tejto podrobne rozpracovanej aktivite. Viac podobných nápadov a námetov nájdete na tomto odkaze.

Zo správ, ktoré sa venujú „väčším témam“ zaujali najmä dve. Vo viacerých vyspelých štátov sveta si čoraz viac uvedomujú, že využívanie moderných technológií má v prípade zvyšovania kvality vzdelávania svoje limity. Čo je horšie, od istého stupňa zapojenia technológii do vzdelávania, jeho kvalita nielenže nestúpa, ale klesá. Viac sa o tom dozviete tu a tu.

Článok na BBC, ktorý dokazuje, že deti migrantov sú k vzdelávaniu viac motivované, ako deti pôvodných obyvateľov, vyvolá medzi čitateľmi na Slovensku asi nemalé vášne. Nevadí, občas je dobré pozrieť sa aj za horizont zdieľaných hoaxov. 

Ak je toho na vás už priveľa, úplne vás chápem. Učitelia to nemajú vôbec jednoduché. Množstvo povinností a zodpovednosti, ktoré leží na ich pleciach je tak veľké, že mnohí z nich hľadajú uvoľnenie aj pri pohári alkoholu. Článok na tému, ktorá je väčšinou tabu, uverejnil The Guardian. Ak sa vás týka rovnako, ako sa v začiatkoch učiteľskej kariéry týkal aj mňa, berte ho ako upozornenie. Nie ste iní, len to treba držať pod kontrolou.

Podporte nás

Podporte nás

V čase zatvorených škôl chceme pomôcť učiteľom, žiakom aj rodičom a preto je plný obsah Lepšej geografie pre všetkých zdarma. Znamená to pre nás výpadok príjmov, ktorý nás existenčne ohrozuje. Na tvorbe nových materiálov pre vás pracujeme denne. Ak sa vám zdá naša činnosť prospešná, prosíme, podporte nás ľubovoľným finančným príspevkom. Aj malá pomoc môže byť veľkou. Ďakujeme!

Chcem podporiť