Hore

Kde sa skrýva zlodej? Detektívne pátranie a rozvoj spolupráce v skupine

Odkedy učím aj vlastivedu, stále častejšie sa zamýšľam nad tým, ako urobiť aj bežné učivo zábavnejším. Žiadne veľké odbočky a nové témy, žiadne náročné úlohy, cieľom je pokryť štandardný obsah. A zároveň nenudiť. Viacerí žiaci, ktorých učím, majú špeciálne potreby, majú problém udržať pozornosť a sústredenosť im ubieha rýchlejšie ako čas prázdnin. Pri územnom členení Slovenska zameranom na kraje, som vyskúšal experiment s detektívnou zápletkou. Okrem naučenia podstatného mi išlo aj o rozvoj spolupráce v rámci skupiny, pri ktorej by platilo, že všetci za jedného, jeden za všetkých.

Samozrejme, princíp aktivity je možné využiť pri takmer akomkoľvek regionálne zameranom učive, alebo jeho opakovaní. Princíp je jednoduchý. Na začiatok žiakom rozpoviete príbeh o zlodejovi, ktorý ukradol (voľne doplňte – v našom prípade to bola Svätoštefanská koruna) a je na úteku. Úlohou žiakov je podľa indícií určiť, v ktorom kraji (pri inom zadaní to môže byť štát, svetadiel…) sa ukrýva.

Vopred som si pripravil a nastrihal sadu 12 kartičiek. Každá kartička obsahuje jednu indíciu (tvrdenie) o kraji, v ktorom sa ukrýva zlodej. Všetky kartičky sú robené tak, že z ani jednej kartičky nie je jasné, o ktorý kraj ide (okrem poslednej kartičky – Kraj susedí s tromi štátmi, tú som si nechal ako žolíka, ak by bolo zle a žiaci by sa nevedeli pohnúť s identifikáciou hľadaného kraja – nemusel som ju však použiť). Dokonca ani z dvoch kartičiek nie je úplne jasné, ktorý kraj hľadáme. Je to zámer, ktorý vedie k tomu, že všetci žiaci sa musia zapojiť a pridať svoje zistenie do skladačky, aby vznikol celkový obraz.

Žiakov som mal málo, nemusel som ich rozdeľovať ani do skupín. Ak by ich bolo viac, rozdelil by som ich do skupín so 6 alebo 8-členmi. Šikovnejší žiaci dostali dve náhodne vybrané kartičky. Žiaci, ktorí potrebujú asistenciu a pomoc, dostali len po jednej kartičke, pričom som sa snažil vybrať jednoduchšiu.

Žiaci pracovali v rámci skupín samostatne, neskôr sa však nedalo zabrániť tomu, aby si niektorá dvojica predsa len pomáhala. Počas pátrania mohli žiaci používať atlasy. Museli porovnávať všeobecnú mapu s mapou územného členenia, museli siahnuť po mape národností a pod. Náročnosť indícií je len na vás a na odhade schopností vašich žiakov.

Nakoniec sa žiaci (v skupine) spoločne stretli a každý prečítal zistenie zo svojej kartičky. Žiaci si spísali zoznam, ktoré kraje prichádzajú do úvahy a ktoré nie. Pre istotu si spoločne prešli ešte raz všetky kartičky. Bolo to napínavé, medzi podozrivými ostávali aj na konci dva kraje. Nakoniec to predsa rozlúskli, zlodej sa skrýva v Trnavskom kraji!

Po krátkej reflexii o tom, ako sa im pátralo, ako vzájomne spolupracovali a akú stratégiu si zvolili, sme si ešte vytvorili stanovištia, na ktorých žiaci pracovali s mapami krajov. Niektoré skupiny hrali mapovú hru na počítači, až kým to nezvládol aj najslabší člen na 100 percent, ďalšie skladali veľké mapové puzzle krajov na koberci (ako si vyrobiť veľké puzzle s dielikmi v tvare štátov či krajov sa dozviete tu).

Po vypátraní zlodeja sme sa dostali k Svätoštefanskej korune (predtým sme sa učili o Bratislave, spomínali sme ju a preto mi padlo vhod, že jej podomácky vyrobenú repliku, ktorá vznikla za účelom použitia v relácii Školský klub, som mal doma. Vďaka, Martin!). Nastal čas zvoliť si kráľa hodiny. Žiaci mali za úlohu zvoliť ho v tajnej voľbe. Každý napísal na lístok meno toho, kto bol podľa neho počas hodiny najviac snaživý, najviac pomohol k dolapeniu zlodeja, kto najlepšie zvládol tému krajov. Kráľa už teda máme, najbližšiu vlastivedu bude mať právo nosiť korunu. Možno sa mu ju podarí udržať dlhšie, no ktovie, možno poputuje na hlavu iného spolužiaka, či spolužiačky.

Ak by ste chceli vytvoriť podobnú hru, je to jednoduché. Tabuľku s kartičkami a obrázkom zlodeja dávam na stiahnutie. Upravte si ju podľa svojich predstáv. Stiahnuť si môžete aj pracovný list k učivu.


Podporte nás

Podporte nás

V čase zatvorených škôl chceme pomôcť učiteľom, žiakom aj rodičom a preto je plný obsah Lepšej geografie pre všetkých zdarma. Znamená to pre nás výpadok príjmov, ktorý nás existenčne ohrozuje. Na tvorbe nových materiálov pre vás pracujeme denne. Ak sa vám zdá naša činnosť prospešná, prosíme, podporte nás ľubovoľným finančným príspevkom. Aj malá pomoc môže byť veľkou. Ďakujeme!

Chcem podporiť

Ďalšie materiály k téme