Riskuj! Návod a šablóna na tvorbu hry
V súčasnosti jedna z najobľúbenejších aktivít na opakovanie učiva tematických celkov nielen medzi žiakmi ale aj učiteľmi. Súťažná hra Riskuj sa v minulosti vysielala v TV Nova a čerpala z amerického originálu s názvom Jeopardy. Jej obľúbenosť vychádza zo súťaživosti, hravosti, momentov prekvapenia a ako už samotný názov napovedá – z potreby riskovať pri snahe zvíťaziť. Ak chcete zapojiť aj inak letargických žiakov, Riskuj je voľba, ktorou nič nepokazíte. Ľahko sa vám môže stať, že žiacku aktivitu budete musieť naopak krotiť.
Princíp hry je jednoduchý. Hráči (v prípade školského využitia skupiny žiakov) si v jednotlivých kolách vyberajú otázky z piatich tematických kategórií. Každá kategória obsahuje päť otázok v hodnote od 100 do 500 v závislosti od ich náročnosti. Všeobecne by malo platiť, že čím náročnejšia otázka, tým vyššia hodnota. Hracie pole je znázornené na obrázku vpravo.
Ak súťažný tím odpovie na ním vybranú otázku správne, pripíše si na konto príslušný počet bodov. Ak odpovie nesprávne, alebo nie je schopný poskytnúť žiadnu odpoveď, daný počet bodov sa odpočíta. Je preto možné, že tím, ktorý sa rozhodne riskovať a v priebehu hry vyberať otázky najvyšších hodnôt, bude mať po skončení mínusovú bilanciu. Toto pravidlo núti hráčov premýšľať nad správnou stratégiou – riskovať, alebo ísť radšej na istotu? Na konci hry vyhráva pochopiteľne skupina s najvyšším skóre.

Pri tvorbe vlastnej hry odporúčam využiť, čo možno najpestrejšie zadania otázok – od tých s možnosťami výberu správnej odpovede, cez otvorené otázky s jednoslovnou odpoveďou, až po náročnejšie, pri ktorých musia žiaci svoju odpoveď bližšie opísať. Vhodné je využiť aj fotohádanky, mapové úlohy, úlohy na čítanie z grafov, úlohy spojené s krátkymi video ukážkami a pod. Nebojte sa prekvapiť otázkami, na ktoré ste počas učív tematického celku neposkytli odpoveď. Nechajte žiakov premýšľať a „trápiť sa“.
Pôvodná televízna súťaž má troch súťažiacich, v školských podmienkach sa mi však osvedčilo realizovať hru aj so 4 – 5 skupinami žiakov. Pri tvorbe skupín dbajte na ich vyváženosť z hľadiska vedomostí a schopností jednotlivých členov. Je vhodné, aby si žiaci svoje skupiny aj pomenovali, čím vtipnejší názov, tým lepšie.
Pri hre je potrebná pomoc aspoň jedného žiaka/žiačky v úlohe asistenta, ktorý bude v priebehu hry na tabuľu zapisovať priebežné skóre jednotlivých skupín. Žiakov z víťaznej skupiny môžete na záver odmeniť malými jednotkami za aktivitu.
Šablóna pre MS PowerPoint, ktorú stiahnete cez odkaz nižšie, vám poslúži na rýchlu a jednoduchú tvorbu vlastnej hry Riskuj! na ľubovoľnú tému. Vytvorené hry Riskuj! na Lepšej geografii nájdete v odporúčaných materiáloch nižšie.
Ak by vám prostredie MS PowerPointu na tvorbu vlastnej hry Riskuj! nevyhovovalo, môžete vyskúšať aj web stránky ako sú FlipQuiz alebo JeopardyLabs, ktoré takúto službu ponúkajú. Výhodou takto vytvorenej hry je možnosť jej jednoduchého online publikovania, nevýhodou nutnosť pripojenia na internet pri jej spustení.
Podporte nás
V čase zatvorených škôl chceme pomôcť učiteľom, žiakom aj rodičom a preto je plný obsah Lepšej geografie pre všetkých zdarma. Znamená to pre nás výpadok príjmov, ktorý nás existenčne ohrozuje. Na tvorbe nových materiálov pre vás pracujeme denne. Ak sa vám zdá naša činnosť prospešná, prosíme, podporte nás ľubovoľným finančným príspevkom. Aj malá pomoc môže byť veľkou. Ďakujeme!
Chcem podporiť