Hore

Ako na evokáciu? Tipy a triky na začiatok hodiny

Ako na evokáciu? Tipy a triky na začiatok hodiny

Všetci predajcovia, rečníci či tvorcovia reklám vedia, že prvé sekundy rozhodujú o tom, či ľudí zaujmete a budú vám venovať pozornosť, alebo nie. Mali by sme to vedieť aj my učitelia. Žiaci prichádzajú na vyučovaciu hodinu v rôznom rozpoložení, väčšinou sú však mysľou úplne inde. Aby sme dosiahli, že sa do triedy presunú nielen fyzicky, ale aj mentálne, je potrebné ich zaujať, prebudiť zvedavosť, podnietiť k mysleniu. Jednoducho povedané, získať ich pozornosť a motivovať k práci.

Tradične sa vyučovacia hodina delila na tri základné fázy – motivačná, expozičná a fixačná (diagnostická). Úvodná časť hodiny sa však využívala (a deje sa tak často i dnes) aj na individuálne skúšanie. Žiaci sa tým istotne prebudili, no prebúdzanie stresom asi nie je najlepší spôsob, ako vytvoriť príjemnú pracovnú atmosféru, v ktorej budú žiaci uvoľnení učiť sa. Oveľa sympatickejším a funkčnejším modelom vyučovacej hodiny je pre mňa E-U-R (evokácia – uvedomenie – reflexia). Štruktúru E-U-R má aj množstvo návrhov vyučovacích hodín na Lepšej geografii (zdarma na vyskúšanie sú dostupné tu). 

V tomto článku sa pozrieme ​bližšie na evokáciu, časť hodiny, ktorej význam si mnohí učitelia naplno neuvedomujú. Jej cieľom je žiakov nielen zaujať, ale napomôcť im aj vo vybavení si toho, čo už o téme vedia, čo sa v súvislosti s ňou domnievajú, aké im pri nej napádajú otázky, čo by sa o nej chceli viac dozvedieť. Čo všetko môžeme pri evokácii využiť a po akých metódach siahnuť? Čítajte ďalej.

Fotografie

Geografia je prepojená s reálnym svetom a vizuálne veľmi silná, poskytuje priam nekonečné možnosti využitia fotografií, ktoré žiakov zaujmú sami o sebe. Učitelia iných predmetov nám môžu túto výhodu len závidieť. O to viac prekvapuje, že vzdelávací potenciál fotografií mnohí učitelia využívajú len málokedy. Ako vybrať tú správnu fotografiu pre dobrú evokáciu? Mali by sme sa držať niekoľkých základných kritérií. Fotografia má prebúdzať zvedavosť, vyvolávať otázky, prípadne i šokovať, zobrazovať svet v prekvapujúcej podobe. Čo sa týka formálnej stránky, mala by byť kvalitná – dostatočné rozlíšenie a veľkosť na celú obrazovku (žiadne viaceré fotografie na jednom slide v PowerPointe). Ako efektívne pracovať s fotografiami píšeme na Lepšej geografii tu. Príklady fotografií použitých v evokácii si môžete pozrieť nižšie.

využitie fotografií v geografii
Cestovný ruch
rozvoj Číny
Čína (staré vs. nové)
mamutie kly
Globálne zmeny klímy (roztápanie permafrostu uvoľňuje mamutie kly)
moderná tvár Afriky
Búranie stereotypov o obyvateľoch Afriky. Celá aktivita tu.
pľúca Zeme
Dobré sú aj grafiky z rôznych kampaní. Ako napr. táto k téme odlesňovaniu.

V evokácii dobre fungujú aj rôzne fotohádanky. Vytvoríte ich rýchlo a jednoducho. Stačí, že siahnete po dvoch či viacerých obrázkových indíciách spojených s témou. Úlohou žiakov je pomocou nich odhaliť tému. Indície môžete v prezentácii zobrazovať postupne. Viac o obrázkových hádankách píšeme v tomto článku. Obrázkové rébusy k mestám Slovenska sú zas tu. Dobre fungujú aj mapové hádanky vytvorené zo satelitných snímok alebo fotografií z Medzinárodnej vesmírnej stanice ISS – už pripravené hádanky k Európe nájdete tu. Vyskúšať môžete aj fotoschovku pre európske mestá. Šablónu na tvorbu tohto typu aktivít si môžete stiahnuť tu.

Švédsko Pippi Dlhá Pančucha
Švédsko
veselá geografia
Estónsko

Satelitné snímky alebo zábery z dronov

Okrem fotografií môžeme siahnuť aj po satelitných snímkach alebo záberoch z dronov, ktoré ponúkajú netradičné pohľady. Môžete si vytvoriť vlastnú zbierku z Google Maps, alebo stačí sledovať fantastickú stránku Daily Overview (vo Feed nájdete vždy nové zábery). Zo Slovenska nájdete zaujímavé zábery napr. na ChelloPhoto.

Kapské mesto satelitná snímka
Rozdiely vo svete
zamrznuté jazero
Zamrznuté Michiganské jazero a Chicago počas polárneho vortexu

Časozberné fotografie a videá (timelapse)

Učíte o zmenách krajiny, o tom ako sa menili mestá v priebehu času? Určite využite nástroj Predapo, pomocou ktorého si môžete vytvoriť aj svoju vlastnú interaktívnu časozbernú snímku.

Pred a po porovnanie fotografií

Časozberné satelitné snímky akéhokoľvek územia si môžete pozrieť v Google Earth, alebo vyhľadať na Youtube ako video. 

Krátke videá

Na využívaní videí nie je nič nové. Siahajú po nich hádam všetci učitelia. Výborné sú však aj v evokácii, najmä keď sú krátke, originálne a prípadne i vtipné. Takým je napríklad aj video dánskej cestovnej kancelárie, ktorej reklamný spot pracuje s témou nízkej pôrodnosti v Dánsku (v ekonomicky vyspelých krajinách všeobecne). Ak hľadáte niečo, čím by ste získali pozornosť pri téme obyvateľstvo Európy, demografické trendy či starnutie populácie, toto je ono! I keď, asi len na gymnáziách či stredných školách.  

Dobrým materiálom sú aj krátke oficiálne propagačné videá cestovného ruchu jednotlivých štátov. Naše staršie ešte so sloganom Little Big Country používam pri učive o cestovnom ruchu Slovenska. Žiakov sa môžete spýtať ktoré pamiatky, lokality a pod. dokázali vo videu identifikovať a pomenovať, pre aké cieľové skupiny turistov bolo video zamerané, aké formy cestovného ruchu promuje, čo sa im na ňom páčilo a čo by bolo možné spraviť lepšie. Zároveň sa pristavte pri oficiálnom slogane Slovenska, poznajú žiaci to súčasné Good Idea Slovakia? Aké ďalšie slogany pre Slovensko vymyslia metódou brainstormingu? Ako by mohlo takéto video vyzerať pre ich mesto, okres, kraj či región?

Videá dokážu zobrazovať aj dáta vo vizuálne pútavej a prekvapivej podobe. Ako príklad takéhoto typu videí poslúži to, ktoré sa venuje rastu počtu obyvateľov vo svete.

360-stupňové panorámy

Wow efekt v úvode hodiny vyvoláte aj dobre zvolenou 360-stupňovou panorámou. Veľa panorám z celého sveta nájdete na Airpano, slovenské lokality sú zas dostupné na VirtualTravel.sk. Samozrejme, využiť je možné aj akúkoľvek zaujímavú lokalitu v Google Street View priamo v Google Maps.

Viktóriine vodopády panoráma

Komiks a karikatúry

Karikatúry pracujú s humorom, zveličením a neraz dokážu komplikovanú tému podať v skratke. Zároveň nútia premýšľať nad ich odkazom. Na internete ich nájdete veľké množstvo.

komiks výhody EÚ
Načo je dobrá EÚ?
Ježiš chodí po vode
Ježiš by to mal dnes počas chôdze po mori o niečo jednoduchšie – znečistenie morí a oceánov odpadom.

Netradičné a vtipné mapy

Prekvapiť môže aj dobre zvolená mapa. Najmä vtedy, keď spracúva netradičnú tému, ale využíva menej bežné kartografické zobrazenie. Príkladom je mapa nižšie.

export ropy vo svete mapa

Myslenie žiakov môžete naštartovať aj úlohou vyhľadať chyby v mape. Zbierku nevydarených a popletených máp nájdete napríklad v tomto článku.

chybná mapa

Grafy

Áno, v evokácii môžu fungovať aj grafy. Nie je pravda, že žiaci považujú dáta za nudnú štatistiku. Závisí ako s nimi pravidelne pracujete a ako si žiakov vychováte. Tí moji napríklad vždy radi pracujú so živými grafmi v Gapminderi. Náš článok o tomto zdroji grafov a dát si môžete prečítať tu. S grafmi sa výborne pracuje napr. vtedy, keď chcete u žiakov odhaliť a poopraviť ich miskoncepcie o svete. Spýtajte sa ich medzi aké štáty patrí Slovensko – chudobné alebo bohaté? Garantujem vám, že väčšina odpovie, že sme chudobným štátom. O to väčší bude wow efekt, keď uvidia tvrdé dáta. Výborným zdrojom grafov pre všetky možné témy je stránka Our World in Data. Ďalšie tipy na skvelé stránky nájdete v tomto článku.

Gapminder graf kniha Rosling

Ľudia a príbehy

Ľudia majú radi príbehy, prečo ich nevyužívať? Ako žijú ľudia vo svete, ako rovesníci žiakov? Možností je mnoho. Fantastickým je napríklad projekt Dollar Street, o ktorom sme už na Lepšej geografii písali. Výborné sú aj rôzne fotografické projekty, ktoré ukazujú ako vo svete cestujú deti do školyčo jedia ľudia vo svetes čím sa hrajú deti a pod.

Ľudia sveta fotografie

Práca s tvrdeniami

Funguje aj jednoduchá práce s tvrdeniami – napríklad pomocou metódy diamond ranking či pyramídy. Stačí vymyslieť šesť tvrdení (výrokov) k preberanej téme a nechať ich žiakov hierarchizovať. S ktorými súhlasia najviac, s ktorými menej a s ktorými najmenej? Prečo?

Diamond ranking metóda

Porovnávanie cez Vennov diagram

Jednoduchá a efektívna záležitosť – žiaci majú za úlohu roztriediť pojmy do dvoch odlišných kategórií, ich prienikom je to, čo je spoločné pre obe. Viac sa o metóde dozviete v tomto článku.

vennov diagram

Provokatívne (prekvapivé) otázky

Metóda, ktorá patrí medzi tzv. schodové – také, ktorých náplň vymyslíte cestou po schodoch z kabinetu do triedy. Stačí vymyslieť dobrú otázku. Napríklad: Stáva sa Zem lepším miestom pre život?Predstavte si Zem ako dedinu so 100 obyvateľmi. Koľkí z nich by pochádzali z Číny? Pomôcť si môžete aj začiatkom otázok typu: Čo by bolo keby…? a Predstavte si, že…?


Simulovanie situácií

Silná a zážitková evokácia, na ktorej posolstvo sa nezabúda. Náročnejšia na vymyslenie, ale keď ju raz máte, funguje prakticky vždy. Príkladom je napr. nasledovná situácia. Počas hodiny o obyvateľstve sveta sa chcete venovať rôznym ukazovateľom rozvoja, medzi ktoré patrí aj detská úmrtnosť. V evokácii tak môžete hneď na úvod hodiny vyhodiť z triedy 40-percent žiakov zvolaním hlášky Vy dvanásti odíďte za dvere, hneď! Všetci budú prekvapení a budú sa cítiť asi aj dotknutí. Nevadí, občas treba šokovať. Zatiaľ čo sú vyhodení za dverami, zvyšku triedy prezraďte, že ste tým simulovali detskú úmrtnosť spred 200 rokov. Takmer polovica detí vtedy zomierala pred piatym rokom života. Ako dôkaz poslúži aj graf.

ako klesá detská úmrtnosť vo svete

Príklad dobre zvládnutej evokácie tohto typu poskytuje aktivita Zámorské objavy z metodickej príručky Globálne vzdelávanie vo vyučovaní predmetu dejepis na stredných školách (str. 20 v pdf). Využíva zmysly, prepája tému s každodenným životom žiakov a tvorí atmosféru simulovaním prenosu v čase, ktorý je podfarbený zvukmi a trasením v časostroji, čím sa prehlbuje zážitok:

  1. Žiakov usaďte na stoličky a vyzvite ich, aby pomenovali potraviny na stole. Pýtajte sa ich, čo z toho majú radi, bez čoho by si nevedeli predstaviť bežný deň.

  2. Opýtajte sa ich: „Chceli by ste niekedy cestovať v čase? Ak áno, do akej doby?“ Nechajte chvíľu žiakov diskutovať a predstavovať ich sny.

  3. Povedzte žiakom, že teraz si skutočne pocestujete v čase. Vyzvite ich, aby si zatvorili oči. Pustite im ukážku 1, zvuk stroja. Môžete tiež obchádzať žiakov v kruhu a zatriasť nimi, aby mali väčší zážitok.
  4. Po chvíli pustite ukážku č. 2. Žiaci majú stále zatvorené oči. Vyzvite ich, aby skúsili uhádnuť, v akom storočí sa nachádzajú. Medzitým napíšte na tabuľu rok 1470. Žiaci otvárajú oči. 

Záhadný predmet / pohľadnice

Začnite hodinu malou hádankou. Ak máte, prineste záhadný predmet a nechajte žiakov hádať odkiaľ pochádza. Alebo využite pohľadnice, ktoré máte doma. Pomôcť vám pritom môže aj Postcrossing.  

Švédsko suvenír koník
Pre ktorú krajinu je typický tento suvenír?

Slovné hry

Žiakov prebudíte aj rôznymi krátkymi hrami. Obľúbenou je napríklad slovná hra tabu, ktorá je jednoduchá na prípravu a je veľmi efektívna v tom, že nútia žiakov skutočne premýšľať. Viac sa o nej dozviete v tomto článku.

tabu hra geografia

Krátke kvízy (Kahoot!)

Kahoot! funguje priam fantasticky. Na pozornosť a motiváciu žiakov má blahodárne účinky. A krátky kvíz v ňom vám nemusí zabrať viac ako 5-minút. Otázky v kvíze môžete pripraviť z učiva, ktorému sa budete venovať. Žiaci budú mať úvod do témy a vy zároveň zistíte, čo už vedia. Viac sa o Kahoot! dozviete v tomto našom článku.  

živá mapa geografia hravo

Pohybové aktivity

Niekedy je fajn trochu sa rozhýbať. Vymyslite aktivitu, pri ktorej riešení sa budú žiaci v triede presúvať ako objekty na mape. Inšpirovať sa môžete aj aktivitou Ľudia sú v pohybe v meniacej sa krajine. Pri mladších žiakoch sa mi osvedčila táto jednoduchá metóda – každý z nich predstavuje vybraný geografický prvok a ich spoločnou úlohou je vytvoriť mapu, na ktorej nájdu všetci z nich svoju správnu polohu.  Ak je napr. sever pred tabuľou, v prípade mapy Ameriky tam bude stáť žiak Severný ľadový oceán, na opačnej strane triedy pod nástenkou bude zas žiak reprezentujúci Ohňovú zem. Žiaci sa môžu do svojej úlohy vžiť aj tak, že sa pokúsia zahrať malú pantomímu – New York môže robiť napr. raperské gestá 🙂 ​

Pohybom môžu žiaci prezentovať aj svoje názory a postoje na vybrané tvrdenia. Metóda názorovej škály funguje super!

V prípade učív a tém o podnebí alebo vodstve je výbornou vstupnou aktivitou energizér, v ktorom sa žiaci premenia na dážď. Vyskúšajte! 


Pri tvorbe vlastných aktivít na evokáciu sa môžete inšpirovať evokáciami z návrhov našich vyučovacích hodín (scenárov), ktoré nájdete medzi materiálmi na výučbu. Užitočné nápady istotne nájdete aj v mori našich nápadov na prácu s mapami, alebo medzi nápadmi na oživenie vyučovacích hodín. Príklady viacerých inšpiratívnych štartérov pri vyučovaní geografie sú aj na tomto odkaze, alebo v tejto prezentácii (obe v angličtine).

Čo je Lepšia geografia?

Čo je Lepšia geografia?

Kto sme a čo robíme? Prečítajte si o nás viac.

O Lepšej geografii