Hore

Vitajte v raji. Kniha, ktorá zmení váš pohľad na dovolenku


Warning: Invalid argument supplied for foreach() in /data/0/1/0111f23d-ac25-44f9-be74-cd4148e0b5fc/lepsiageografia.sk/web/wp-content/themes/r2m2/functions.php on line 403
Vitajte v raji. Kniha, ktorá zmení váš pohľad na dovolenku

Na dovolenku sa tešíme už mesiace vopred. Čoraz častejšie si ju užívame aj viackrát do roka. Cez voľné víkendy už necestujeme len na chatu, lacné letenky umožnili krátkodobé výlety aj do vzdialených zahraničných destinácií.

​Z cestovania sa stal životný štýl. Kto necestuje, akoby ani nežil. Zbieranie statkov nahradilo zbieranie zážitkov z ciest, ktoré nás odlišujú od iných, hovoria kto sme, robia nás jedinečných.Všetko fajn, oddych a zážitky si predsa zaslúžime. Na cestovaní nie je nič zlé. Alebo?

Po prečítaní útlej knihy od švédskej novinárky Jennie Dielemans, ktorá vyšla v slovenčine pod názvom Vitajte v raji – reportáž o turistickom priemysle, vo vydavateľstve Absynt, začnete o cestovaní a turistickom ruchu rozmýšľať inak. Kniha, ktorá by podľa jednej z recenzií mala byť pribalená ku každému turistickému bedekru, odhaľuje skrytú pravdu pod tenkou vrstvou pozlátka našej letnej dovolenky.

A treba dodať, že to robí veľmi uveriteľným spôsobom. Cez prípadové štúdie sa čitateľ oboznámi s vplyvom rozvoja cestovného ruchu na niekoľko vybraných lokalít (Dominikánska republika, Španielsko, Mexiko, Thajsko a Vietnam). Kritik by mohol napadnúť sústredenosť autorky na negatívne aspekty cestovného ruchu, prezentované fakty však len ťažko spochybniť. 

Ak ste doteraz vnímali vplyv rozvoja turistických rezortov na životné prostredie, pripravte sa k nemu doplniť aj časté zneužívanie (ekonomické vykorisťovanie) miestneho obyvateľstva, stratu miestneho koloritu, alebo vulgárnu komercionalizáciu tradičnej kultúry. Vedeli ste napríklad, že v prípade pobytov all inclusive končí až okolo 80 percent príjmov (neraz aj všetky) u majiteľov hotelov a cestovných kancelárií (často ide o tie isté spoločnosti)? Vznik privátnych rezortov – tzv. turistických get, ktoré sú od okolitej krajiny oddelené múrom, ukrajuje z voľnej krajiny a verejné pláže mení na súkromné. Môžu na ne len tí, čo si zaplatia (pozrite si príklad z Dominikánskej republiky na Google Maps). 

My, ktorí v globálnom meradle patríme k vyššej triede, považujeme cestu na dovolenku za svoje samozrejmé právo. Nemôcť odísť na dovolenku je ako nemať televízor, byt alebo mobilný telefón. Byť turistom je znakom našej modernosti.Kniha však nie je len kritikou dovolenkového biznisu. V jednotlivých kapitolách predstavuje aj stručný náčrt historického vývoja cestovného ruchu, leteckej dopravy a pod. Na konkrétnych príkladoch vysvetľuje tzv. Butlerov model – cyklus rozvoja turistického strediska od jeho objavenia ako turisticky panenskej oblasti, až po jeho úpadok spôsobený nadmernou návštevnosťou, znižovaním cien a straty atraktivity v globálnej konkurencii lokalít. 

Osobne ma zaujal aj opis začiatkov súčasného cestovateľského giganta spoločnosti Thomas Cook, ktorá nesie meno po svojom zakladateľovi – anglickom evanjelistovi, ktorý ako prvý zorganizoval skupinový výlet pre pracujúcu triedu. Jeho motiváciou bolo poskytovať zážitky z cestovania širokým vrstvám, ktoré sa cestovania dovtedy nezúčastňovali a tak im naplniť voľný čas zmysluplnou aktivitou, ktorá by ich držala od alkoholizmu. Po smrti zakladateľa prevzal spoločnosť jeho syn a veci nabrali rýchly spád. V súčasnosti cestuje s Thomas Cook Group viac ako 20-miliónov ľudí ročne. ​

V reklamách na turistické destinácie sa takmer vôbec nevyskytujú ľudia, a ak áno, iba v súlade so stereotypmi, ktoré majú uspokojiť náš „turistický pohľad“. Dostaneme jednoducho to, čo očakávame. V Tirolsku vládne srdečná atmosféra a ľudia nosia kožené nohavice, v Marrakéši miestne obyvateľstvo pozostáva z galérie postáv z Tisíc a jednej noci, v Holandsku si obliekajú ľudové kroje a dreváky, Afričania majú v nose ozdoby z kostí…Kniha je dobrou voľbou pre všetkých, ktorí sa zaujímajú o svet v širších súvislostiach a medzi ostatnými vynikajúcimi reportážnymi titulmi od vydavateľstva Absynt sa isto nestratí. V prípade školskej geografie je  kniha vhodným čítaním pre študentov gymnázií.

Pomôžte nám pomáhať

Pomôžte nám pomáhať

V čase zatvorených škôl chceme pomôcť učiteľom, žiakom aj rodičom a preto je plný obsah Lepšej geografie pre všetkých zdarma. Znamená to pre nás výpadok príjmov, ktorý nás existenčne ohrozuje. Na tvorbe nových materiálov pre vás pracujeme denne. Ak sa vám zdá naša činnosť prospešná, zvážte prosím stať sa platiacim členom. Na výber máte aj mesačné členstvo za 5 eur. Ďakujeme!

Chcem pomôcť

Mohlo by vás zaujímať


Warning: array_map(): Expected parameter 2 to be an array, int given in /data/0/1/0111f23d-ac25-44f9-be74-cd4148e0b5fc/lepsiageografia.sk/web/wp-includes/class-wp-query.php on line 2204

Warning: implode(): Invalid arguments passed in /data/0/1/0111f23d-ac25-44f9-be74-cd4148e0b5fc/lepsiageografia.sk/web/wp-includes/class-wp-query.php on line 2204