Tak si tu žijeme. Čítanie o živote v slovenských obciach
O význame príbehov
Odborníci na marketing často hovoria, že ak sa chcete predať, musíte mať príbeh. Nemusí byť silný – stačí, ak bude autentický a váš. Ľudia sú spoločenské bytosti a dar reči sa im vyvinul aj preto, aby si rozprávali príbehy. Pred vynájdením písma a rozšírením gramotnosti bolo práve rozprávanie hlavným zdrojom poznania. Slabosť pre príbehy máme dodnes. Preto je zvláštne, ako málo ich v škole využívame. Význam a výhody storytellingu(rozprávanie príbehov) vo vzdelávaní opisujú mnohé články (príklad) a vedecké štúdie. Častým a vhodným využitím príbehov sú v geografii napr. príbehové štúdie (case studies) či rolové hry (role play).
Čo vás baví viac – čítať reportáž, alebo článok na Wikipedii plný faktov? Úspech reportážnych kníh (napr. od vydavateľstva Absynt) spočíva práve v tom, že ťažkým (a neraz ťaživým) témam dodávajú šťavu. Oživujú ich osobnými príbehmi ľudí. Čitateľ má pocit, že je v centre diania.
Príbehy v škole
Učebnice a iné učebné texty sú síce potrebné, no pre žiakov nie sú dostatočne atraktívne. Podávajú len exaktné fakty. O vybranom slovenskom meste sa tak žiaci dozvedia len niekoľko základných faktov na zapamätanie. Ak by dané mesto navštívili a rozprávali sa s jeho obyvateľmi, určite by ich zaujalo viac – hoci by tam dokopy „nič nebolo“. Nemusíme cestovať a jednotlivé slovenské mestá osobne navštíviť.
Môžeme cestovať virtuálne pomocou nástrojov ako sú Google Earth a režim Street View, alebo aj prostredníctvom krátkych reportáží zo slovenských miest a dedín, ktoré vychádzajú v časopise Život pod názvom Tak si tu žijeme. Sú dostupné aj online.
Čo s tým?
Reportáže zo série Tak si tu žijeme môžete využiť pri téme sídla Slovenska a najmä pri učení (sa) o jednotlivých krajoch. Žiaci s nimi môžu pracovať priamo na vyučovaní (individuálne, vo dvojici či v skupine) alebo počas domácej prípravy. Každá skupina žiakov napr. pracuje s reportážou o inej obci vybraného kraja (text im môžete vytlačiť, alebo ho čítajú online na tabletoch či notebookoch). Otázky a úlohy k reportážam môžete spracovať ľubovoľne, podľa toho na čo sa chcete zamerať. Dobre zvolené metódy práce s textom rozvíjajú čitateľskú gramotnosť žiakov aj na geografii. Základné otázky a úlohy môžu vyzerať napr. takto:
- Kde sa daná obec nachádza? Opíšte jej polohu (prírodnú, administratívnu), ako by ste do nej cestovali?
- Čo miestnych obyvateľov trápi? Čo na svojej obci oceňujú, na čo sú hrdí?
- Čím sa obec odlišuje od tej vašej, v čom sú podobné?
- Chceli by ste v danej obci žiť? Svoju odpoveď odôvodnite.
- Čo ste vedeli už pred čítaním reportáže, čo bolo pre vás nové a čo vás najviac zaujalo?
Trenčiansky kraj Trenčín Handlová Prievidza Partizánske Papradno Trnavský kraj Skalica Piešťany Hlohovec Hlboké Malý Dunaj (splav) |
Vznik tohto materiálu podporil Nadačný fond Generácia 3.0
Podporte nás
V čase zatvorených škôl chceme pomôcť učiteľom, žiakom aj rodičom a preto je plný obsah Lepšej geografie pre všetkých zdarma. Znamená to pre nás výpadok príjmov, ktorý nás existenčne ohrozuje. Na tvorbe nových materiálov pre vás pracujeme denne. Ak sa vám zdá naša činnosť prospešná, prosíme, podporte nás ľubovoľným finančným príspevkom. Aj malá pomoc môže byť veľkou. Ďakujeme!
Chcem podporiť