Hore

Lepšia geografia na hodinách slovenčiny? Prečo nie!

Lepšia geografia na hodinách slovenčiny? Prečo nie!

Prepájanie vyučovacích predmetov si na slovenských školách nachádza čoraz viac priestoru. A je to tak dobre. Napriek tomu ma trochu prekvapilo, keď mi učiteľka slovenčiny Zuzana Herbrychová zo Súkromnej ZŠ BellAmos v Martine písala o tom, ako využíva aktivity Lepšej geografie vo vyučovaní slovenského jazyka. A naozaj, na rozvoj čitateľskej gramotnosti sú vhodné rôzne aktivity, pri ktorých sa pracuje s textom a jeho porozumením. Ale nechajme už prehovoriť samotnú pani učiteľku.

Neučím geografiu; s mapou pracujem na prijateľnej úrovni (zväčša nezablúdime), cestujem rada. Som matkou dvoch zvedavých chlapcov, pre ktorých sú aktivity Lepšej geografie na nezaplatenie – vďaka nim som zistila, že sa na stránke nachádzajú fantastické aktivity aj na rozvoj čitateľskej gramotnosti či na triednické hodiny.

Vianočné zvyky v štátoch EÚZáhada ostrova NukupuleVýstup na Kilimandžáro – to sú aktivity, pri ktorých je možné uplatniť celú škálu metód práce s textom (kľúčové slová, párové čítanie, čítanie s otázkami…), navyše s bonusom – zadania sú mimoriadne zaujímavé, hravé.  

záhada ostrova Nukupule

Vianočné zvyky sme si dali s piatakmi (aj keď je aktivita určená pre vyššie ročníky) počas vianočného týždňa – od pozorného čítania, cez vyhľadávanie na mape či na internete až po prezentáciu – to všetko nám osviežilo hodiny slovenského jazyka. Vyskúšali sme aj pravopis a gramatiku – vlastné mená, prídavné mená… 

Pri téme opis sa nám náramne hodila aktivita Záhada ostrova Nukupule. Decká si museli uvedomiť potrebu rozpoznania podstatných znakov, ich usporiadania či vytvorenia logického postupu. Zopakovanie svetových strán či matematiky (a opäť aj pravopisu) bolo na nezaplatenie. 

(No jasné, pri prvom pohľade na zadanie: To je ťažké!!! – a pri záverečnom hodnotení – Bože, veď to bolo ľahké! Stačilo len čítať…)

práca s mapou geografia

Asi najväčší úspech mala však aktivita Výstup na Kilimandžáro. Najviac sa v nej vyžívali šiestaci. Bolo veľmi zaujímavé pozorovať spoluprácu, diskusiu, pozorné čítanie. Asi najviac povedia deti: ​

  • Podľa mňa je táto metóda učenia výborná, bavilo ma to, zaujalo ma to, ale nemôžem povedať, že to bolo jednoduché. Rád by som si to urobil ešte raz.

  • Je to super, že môžeme byť samostatní a robiť tak, že nám žiadny učiteľ do toho nekecá.

  • Potrápila sa pri tom moja hlava ako kôň pri plote…

Nebojte sa učiť slovenčinu inak. 

Deti si potrebujú ohmatať aj slovenčinársku teóriu. ​​​


Článok je súčasťou príkladov dobrej praxe s Lepšou geografiou. Chceli by ste sa s nami podeliť o svoje skúsenosti a nápady aj vy? Budeme veľmi radi. Ukážte Slovensku, že učíte svetovo!

Novinky

Novinky

Vždy čerstvé novinky z Lepšej geografie vo vašom mailboxe

Odoberať