Hore

Kde žijú ľudia na Zemi? Hustota obyvateľstva na veľkej mape

Kde žijú ľudia na Zemi, od čoho závisí ich rozmiestnenie, prečo sú niektoré oblasti obývané husto a iné zas riedko? Otázky, ktoré patria medzi kľúčové otázky geografie. Pri ich zodpovedaní sa nezaobídeme bez hľadania súvislostí medzi vlastnosťami prírodného prostredia (fyzickej geografie) a ich vplyve na ľudí, ktorý sa odzrkadľuje v distribúcii obyvateľstva (humánna geografia). Schopnosť zhodnotiť vplyv prírodných podmienok na rozmiestnenie obyvateľstva je nespochybniteľnou súčasťou vzdelávacieho štandardu geografie všade vo svete, Slovensko nevynímajúc.

Ako túto dôležitú geografickú tému uchopiť didakticky tak, aby jej žiaci porozumeli a zároveň si pri nej rozvíjali aj kompetencie, ako sú práca s mapou, schopnosť spolupracovať, hľadať súvislosti a pritom všetkom boli do učenia sa aj aktívne vtiahnutí? Dlhšie som nad tým uvažoval a výsledok vám ponúkam v podobe série rôznych aktivít, ktoré môžete využiť v navrhovanom poradí a rozsahu, alebo si ich ľubovoľne upraviť podľa svojich časových možností či potrieb žiakov. Na realizáciu všetkých aktivít sú potrebné dve vyučovacie hodiny, nakoľko však okrem hustoty obyvateľstva čiastočne pokrývajú aj tému najľudnatejších štátov, najväčších miest sveta a počtu obyvateľov v jednotlivých častiach Zeme, nepôjde o premárnený čas. 

Úvod do témy

Ak sa žiaci ešte nestretli s pojmom hustota obyvateľstva (resp. zaľudnenia), alebo ich porozumenie konceptu nie je dostatočné, odporúčam začať krátkou úvodnou prezentáciou, ktorá im ho (s vašou pomocou) v skratke vysvetlí. Pomocou fotografií a satelitných snímok, ktoré predstavujú kontrast medzi husto a riedko obývanými lokalitami, si žiaci uvedomia rozdiely v počte obyvateľov na rôznych územiach a oboznámia sa so samotným pojmom hustota obyvateľstva. Zároveň by mali sami prísť na to, pomocou akých údajov a ako vypočítajú jej hodnotu pre akékoľvek územie. Cvičný výpočet je realizovaný na príklade Slovenska. Prezentáciu stiahnete cez odkaz pod obrázkom.

Pojmu hustota obyvateľstva a cvičným výpočtom jej hodnôt pre vybrané štáty sveta sa venujú prvé dve úlohy v pracovnom liste. Po teoretickom úvode vyzvite žiakov, aby sa im venovali.


Ak by ste chceli žiakom pomôcť lepšie si predstaviť, ako vyzerá 50, 100, 150, 500, 1000, 10 000 či 100 000 ľudí na fotografii, pozrite si spoločne tento článok. Fotografie sú vynikajúcou vizuálnou pomôckou. Pomocou nich sa dá napríklad zistiť, ako by vyzerala fotografia všetkých obyvateľov menšej obce, stredne veľkého mesta, či ako vyzerá počet obetí na COVID-19 na Slovensku.

Úlohy s veľkou mapou hustoty obyvateľstva

Všetky hlavné aktivity k téme sú realizované ako práca v skupinách. Žiaci vo štvoriciach pracujú na svojich stanovištiach (napr. dve spojené lavice) s veľkou tematickou mapou hustoty obyvateľstva, ktorej názov tvorí kľúčová otázka – Kde žijú ľudia na Zemi? Pre prácu s veľkou mapou som sa rozhodol preto, že žiakom podáva skutočne big picture a umožňuje sa im učiva priam dotknúť a hýbať ním. Možno sa to zdá byť zbytočné, no skúsenosti ukazujú, že takéto aktivity vedú k väčšej motivácii a aktívnejšej účasti žiakov (nechcem použiť priamo pomenovanie Montessori). Jedinou nevýhodou takýchto aktivít je nutný čas na ich materiálnu prípravu. Takáto investícia sa vám však určite vráti. Vytvorená mapa a materiály k nej sa stanú súčasťou vášho učiteľského portfólia. Mať poruke dostatok rôznorodých učebných pomôcok je predsa súčasťou našej práce.

Ako si vyrobiť veľkú mapu

Mapu hustoty obyvateľstva, s ktorou budú žiaci v skupinách pracovať, nájdete ako súbor pdf na stiahnutie nižšie. Je potrebné ju vytlačiť pomocou programu Acrobat Reader (alebo jeho alternatívou) ako plagát. Postup je zobrazený na nasledujúcom obrázku. V náhľade tlače vidieť, že vytlačený plagát bude pozostávať z 8 strán formátu A4.

Spolu s mapou sa ako plagát vytlačia aj kartičky potrebné k jednotlivým aktivitám opísaným nižšie. Sú umiestnené pod mapou a po vytlačení si ich nastrihajte (odporúčam vždy používať orezávač, ktorý ušetrí veľa času). Dolné A4-ky s kartičkami zarovnajte (odstrihnite) v rovine spodnej hranice Antarktídy. Vytlačené strany mapy orežte tak, aby sa spolu dali pekne spojiť bez prázdnych medzier a spolu ich zlepte.

Osobne som každú stranu najskôr zalaminoval, následne orezal a nakoniec všetky zlepil dokopy lepiacou páskou. Ešte jednoduchšie je mapu vytvoriť tak, že prilepíte všetky vytlačené a orezané strany spolu na veľkú rolku papiera – napríklad flipchart.

Máp budete potrebovať toľko, koľko budete mať žiackych skupín.

Postup tlače plagátu v programe Acrobat Reader

Kartičky pod mapou sú na plagáte umiestnené preto, aby sa ušetril papier a predišlo sa zbytočne nevyužitým prázdnym miestam. Obrázok nižšie vysvetľuje ku ktorým aktivitám dané kartičky patria: 1 – faktory ovplyvňujúce hustotu obyvateľstva, 2 – hustota obyvateľstva v jednotlivých častiach Zeme, 3 – najväčšie mestá sveta.

Ďalšie materiály na stiahnutie a tlač

Stiahnite a vytlačte si aj ďalšie materiály potrebné k realizácii aktivít s mapou. Kartičky s názvami najľudnatejších štátov sveta a figúrky na vizualizáciu počtu obyvateľov v jednotlivých svetadieloch sú určené pre skupinu. Pracovný list je určený pre každého žiaka a žiaci pracujú na riešení jeho otázok a úloh postupne počas skupinových aktivít s veľkou mapou. Pracovný list slúži na zachytenie žiakmi získaných poznatkov, na overenie ich porozumenia a zároveň aj ako „poznámky“ z hodiny. Ponúkané riešenie otázok a úloh pracovného listu slúži pre učiteľa na jednoduchšiu a rýchlejšiu kontrolu žiackych odpovedí.

Ďalšie pomôcky

Okrem materiálov opísaných vyššie budú žiaci potrebovať aj školské atlasy, kalkulačky (stačí jedna do skupiny), pero a farebné ceruzky (červená a modrá).

1. Čo ovplyvňuje hustotu obyvateľstva?

Rozdeľte žiakov do skupín. Do každej z nich rozdajte veľkú mapu hustoty obyvateľstva (jedna skupina môže pracovať aj s premietanou mapou cez projektor na tabuli a tak budete potrebovať o jednu menej – kartičky budú na ňu upevňovať magnetkami) a školský atlas.

Žiakov vyzvite, aby si podrobne prezreli mapu hustoty obyvateľstva a pomocou legendy na nej identifikovali husto a riedko osídlené oblasti na Zemi. Uistite sa, že žiaci vedia interpretovať tematickú mapu pomocou intervalov v legende. Úlohou žiakov je následne sformulovať niekoľko hypotéz na otázku – čo ovplyvňuje (aké geografické faktory) hustotu obyvateľstva? Pomôže im k tomu školský atlas. Povedzte im, že sa majú sústrediť na všeobecno-geografickú mapu (kvôli povrchu a vodstvu), mapu klimatických pásiem a mapu bioklimatických pásiem. Vzájomne porovnávajú mapy z atlasu s mapou hustoty obyvateľstva a hľadajú súvislosti medzi priestorovým rozmiestnením obyvateľstva s prírodnými podmienkami na Zemi. Svoje zistenia si zapisujú na papier do jednoduchej tabuľky – Čo spôsobuje vysokú hustotu / Čo spôsobuje nízku hustotu.

Po čase potrebnom na vytvorenie hypotéz, vyzvite skupiny, aby ich prezentovali. Žiakmi uvedené faktory zapisujte na tabuľu a diskutujte o nich.


Následne žiaci pracujú na mapovej úlohe v pracovnom liste (úloha č.3)


Rozdajte do skupín nastrihané kartičky s faktormi, ktoré ovplyvňujú hustotu obyvateľstva (sú súčasťou vytlačeného plagátu s mapou pod číslom 1 – červené a zelené kartičky). Úlohou žiakov je premyslieť si, kde sa dané faktory na Zemi prejavujú a dané kartičky umiestniť na správne miesta v mape. Správnych riešení (možností umiestnenie kartičiek) je mnoho, preto sa môžu riešenia skupín vzájomne odlišovať. Kartičku horúco a sucho môžu napríklad umiestniť na ktorúkoľvek tropickú púšť (Sahara, púšte Austrálie, Namib a pod.). Počas práce môžu pracovať aj s mapami zo školského atlasu.

Spoznané dôvody nízkej a vysokej hustoty obyvateľstva si každý žiak zapíše do tabuľky v pracovnom liste (úloha č.4).

Keď skupiny umiestnia kartičky na mapu, rozviňte diskusiu o ich riešeniach. Pýtajte sa, podľa čoho sa rozhodli pre dané umiestnenia, čo ich k tomu viedlo. Skupiny sa môžu aj vzájomne skontrolovať tak, že postupne prechádzajú od mapy k mape a diskutujú o riešeniach svojich spolužiakov.

2. Ako sa to prejavuje v jednotlivých častiach Zeme?

Keď už žiaci poznajú všeobecné faktory, ktoré vplývajú na hustotu obyvateľstva, pozrú sa na rozmiestnenie obyvateľstva na príkladoch vybraných oblastí vo svete. Rozdajte do skupín kartičky s ich opisom (textové kartičky na plagáte s mapou pod číslom 2). Vyzvite žiakov, aby sa pozorne oboznámili s ich obsahom a pomocou získaných informácií, umiestnili kartičky na zodpovedajúce miesta v mape. Ak názvy niektorých oblastí nepoznajú, ich úlohou je vyhľadať ich v atlase.

Po dokončení úlohy si skupiny vzájomne porovnajú svoje riešenia a prípadne nezrovnalosti si vydiskutujú za pomoci učiteľa. Následne rozviňte diskusiu o tom, ktoré kartičky sa im umiestňovali do mapy najťažšie a prečo. Je tu aj priestor na otázky: Ktoré oblasti sú z pohľadu dôvodov ovplyvňujúcich hustotu obyvateľstva vzájomne podobné? Dá sa vymedziť pásmo hustého zaľudnenia pomocou rovnobežiek, ak áno, ktorých?

3. Koľko obyvateľov žije na jednotlivých svetadieloch?

Rozdajte do skupín materiály k obyvateľstvu jednotlivých svetadielov (súbor s názvom figúrky…) – legenda mapy, tabuľka počtu obyv. podľa svetadielov a nastrihané kartičky s figúrkami (stačí ich vystrihnúť ako obdĺžniky, vystrihovať ich presne podľa tvaru je časovo náročné, i keď to vyzerá ozaj dobre).

Cieľom aktivity je, aby žiaci spoznali počet obyvateľov jednotlivých svetadielov a uvedomili si, že rozmiestnenie ľudí na Zemi je aj z tohto pohľadu veľmi nerovnomerné. Žiaci pracujú s údajmi v tabuľke a s legendou mapy (tú si umiestnia cez legendu na veľkej mape tak, že pôvodnú prekryje). Pomocou figúrok vizualizujú počet obyvateľov jednotlivých svetadielov – rôzne veľké figúrky umiestňujú do mapy tak, aby súčet ich hodnôt pre jednotlivé svetadiely zodpovedal údajom v tabuľke. Ide o hravú aktivitu, pri ktorej sa môžu niektorí žiaci aj trochu matematicky potrápiť. Nakoniec by sa však k správnemu riešeniu mali dopracovať všetky skupiny.

Po dokončení, kontrole a spätnej väzbe na aktivitu, požiadajte žiakov, aby si v pracovnom liste vyhľadali úlohu, ktorá súvisí s počtom obyvateľov jednotlivých svetadielov a vyriešili ju. Vhodné je klásť aj otázky na vzájomné porovnávanie počtu obyvateľov – napr. Koľkokrát viac obyvateľov žije v Ázii v porovnaní s Európou? Ako je možné, že v Austrálii žije tak málo ľudí? Zmení sa počet a umiestnenie figúrok na mape o 50 či 100 rokov? Ak áno, prečo? Čo myslíte, populácia ktorého svetadielu rastie najrýchlejšie?

4. Najľudnatejšie štáty sveta a najväčšie mestá

V oblastiach s vysokou koncentráciou obyvateľstva sa, samozrejme, nachádza aj množstvo miest. Polohu tých, ktoré majú viac ako 10 miliónov obyvateľov, spoznajú žiaci vďaka nasledovnej aktivite. Rozdajte do skupín tabuľku s informáciami o najväčších mestách sveta a nastrihané očíslované kartičky, ktorých farebnosť sa zhoduje s farebnosťou v tabuľke (sú súčasťou plagátu s veľkou mapou pod číslom 3).

Úlohou žiakov je v školskom atlase vyhľadať polohu daných miest a podľa získaných informácií umiestniť očíslované kartičky na správne miesta vo veľkej mape hustoty obyvateľstva. Úloha môže byť pre žiakov, ktorí nemajú predchádzajúce vedomosti o polohe miest, časovo náročná. Ak vám nevyhovuje, nemusíte ju k aktivitám zaradiť.


Požiadajte žiakov, aby si dokončili všetky úlohy v pracovnom liste a venujte čas spoločnej kontrole správnych riešení.

Na záver témy sa venujte získaniu spätnej väzby od žiakov. Čo sa naučili, čo ich najviac zaujalo a prekvapilo? Prečo je dobré vedieť čítať a interpretovať informácie o hustote obyvateľstva? Ako ich využívajú napríklad odborníci pri plánovaní zabezpečenia základných potrieb a služieb pre obyvateľov v rámci štátov či regiónov (prístup k zdravotnej starostlivosti a školstvu, pitnej vode, kanalizácii, plánovanie dopravnej infraštruktúry a pod.)?

Žiakmi vytvorenú mapu môžete využiť aj ako edukačný plagát v geografickej učebni alebo na školskej chodbe. Stačí, že sa vybrané kartičky na podkladovú mapu nalepia (ideálne lepiacou gumou, aby sa dali aj odlepiť). Takto vytvorenú mapu vystavte na obdiv ostatným žiakom školy. Môžete sa k nej vracať aj pri ďalších učivách geografie, ktoré súvisia s témou hustoty obyvateľstva, alebo všeobecne s vplyvom prírodných podmienok na ľudí a ich aktivity.


Editovateľné súbory

Ak by ste chceli v materiáloch čokoľvek upraviť, vynechať, alebo do nich čosi pridať, poslúžia vám k tomu ich editovateľné verzie. Pomôcť môžu aj našim českým užívateľom, ktorí si ich môžu rýchlo a ľahko preložiť do češtiny.


Bonus

Ak vás téma hustoty obyvateľstva zaujala, množstvo kvalitne spracovaných úloh k nej nájdete aj v príručke Kde žijí lidé, ktorú vytvorila česká iniciatíva Zachraň zeměpis. Zaujímavé na nej je, že obsahuje aj úlohy, ktoré sa týkajú problematiky hustoty obyvateľstva v miestnej oblasti a v každodennom živote ľudí. Pracovať môžete aj s interaktívnou online mapou hustoty obyvateľstva, ktorá je opísaná v tomto článku. Digitálna mapa hustoty zaľudnenia štátov sveta je aj súčasťou atlasu od Mapy.cz. Vizuálne atraktívne sú zas tieto 3D mapy.

Pomôžte nám pomáhať

Pomôžte nám pomáhať

V čase zatvorených škôl chceme pomôcť učiteľom, žiakom aj rodičom a preto je plný obsah Lepšej geografie pre všetkých zdarma. Znamená to pre nás výpadok príjmov, ktorý nás existenčne ohrozuje. Na tvorbe nových materiálov pre vás pracujeme denne. Ak sa vám zdá naša činnosť prospešná, zvážte prosím stať sa platiacim členom. Na výber máte aj mesačné členstvo za 5 eur. Ďakujeme!

Chcem pomôcť