Moreplavci a objavitelia (stolová hra)
Cesty do neznámych diaľok, mesiace na rozbúrených moriach a oceánoch, mapovanie nových území, honba za slávou, stret civilizácií, dobrodružné príbehy hrdinstva i príbehy zrady a túžby po bohatstve, čo zatemňuje myseľ. To všetko sú výpravy moreplavcov a objaviteľov, ktoré zmenili svet, preniesli ho do novoveku a odštartovali proces globalizácie, ktorý pokračuje dodnes. To všetko v téme, ktorá prepája geografiu s dejepisom a dáva poznatky do kontextu. Je nepochopiteľné, že vypadla z iŠVP pre geografiu a v tom dejepisnom sa tiež spomína len veľmi okrajovo. Ako to zmeniť a preniesť žiakov do čias, keď boli na mape prázdne plochy čakajúce na objavenie? Napríklad prostredníctvom hry, v ktorej sa vydajú na plavbu okolo sveta.
Moreplavci a objavitelia sú stolovou hrou, ktorú je možné využiť naprieč ročníkmi, môžete sa ju dokonca zahrať aj doma v kruhu rodiny alebo priateľov. Na hráčov čaká spolu 50 otázok a úloh, ktoré sa týkajú objaviteľských ciest, slávnych moreplavcov a objaviteľov, geografie, histórie, námorníctva, lodí a života na mori pred storočiami. Neobmedzujú sa len na znalosť faktických poznatkov, rozvíjajú schopnosť pracovať s mapou, historickými prameňmi a prebúdzajú zvedavosť a predstavivosť. Úlohy prepájajú školské predmety a preto medzi nimi nájdete aj úlohy s matematickým zameraním.
Pravidlá
Hra je vytvorená ako prezentácia v PowerPointe. Úlohou hráčov je oboplávať okolo Zeme skôr ako protihráči. Figúrky sa posúvajú po políčkach hracieho pola, ktoré je tvorené mapou. V každom kole sa na ťahu vystriedajú všetci hráči. Ak hrajú menej ako štyria hráči (skupiny žiakov), odporúčame nepohybovať sa hodom kockou, ale posúvať sa políčko za políčkom. Po správnom zodpovedaní (vyriešení) vybranej otázky (úlohy) sa loď v ďalšom kole posunie o dve políčka. Ak hráč otázku nezodpovedal, jeho loď sa v ďalšom kole posunie len o jedno políčko. Zabezpečí sa tým, že hra trvá dlhšie a hráči sú počas nej konfrontovaní s väčším počtom otázok a úloh. Samozrejme, môžete hrať aj klasicky s využitím hracej kocky a celú hru tak urýchliť.
Technické detaily
Jednotlivé úlohy (otázky) si hráči vyberajú na obrazovke s ikonami lodí. Každá loď v sebe skrýva iné zadanie. Úlohy sa vyberajú zo štvorcovej siete – napr. C3, H5, E2. Po zodpovedaní otázky vrátite hru na štvorcovú sieť kliknutím na ikonku lode na obrazovke otázky. Vybraná otázka (loď) zo štvorcovej siete zmizne – to znamená, že je počas hry riešená len raz. Niektoré lode neobsahujú otázku, ale správu o tragickej udalosti, ktorá loď postihla (búrka, útok krakena…) – hráč nasledovné kolo stojí.
Postup hráčov na hracom poli sa značí priamo do mapy v prezentácii (dostanete s k nej vždy po kliknutí na ikonku mapy na jednotlivých obrazovkách). V novších verziách PowerPointu môžete počas prezentácie využívať nástroje pero a zvýrazňovač, meniť im hrúbku a farbu. Týmto spôsobom môžete vyznačiť vždy to políčko, na ktorom sa v mape hráči momentálne nachádzajú (gumou sa zmaže predchádzajúca poloha). Ak sa vám to zdá byť príliš komplikované (nie je, stačí vyskúšať), môžete hracie pole vytlačiť a používať ho ako pri klasickej stolovej hre (s figúrkami). Súčasťou hry sú aj správne odpovede a riešenia jednotlivých úloh, ktoré nájdete v samostatnom dokumente.
Na stiahnutie:
Hre odporúčame venovať celú vyučovaciu hodinu (lepšie je ísť do hĺbky a nie po povrchu). Ak toľko času obetovať nemôžete, pokojne z hry (prezentácie) použite len tie otázky a úlohy, ktoré sa vám hodia a považujete ich pre žiakov za najviac prínosné. Hra je vhodná aj pre geografické krúžky.
Vzdelávací materiál bol vytvorený a publikovaný vďaka finančnej podpore Nadácie ESET.
Podporte nás
V čase zatvorených škôl chceme pomôcť učiteľom, žiakom aj rodičom a preto je plný obsah Lepšej geografie pre všetkých zdarma. Znamená to pre nás výpadok príjmov, ktorý nás existenčne ohrozuje. Na tvorbe nových materiálov pre vás pracujeme denne. Ak sa vám zdá naša činnosť prospešná, prosíme, podporte nás ľubovoľným finančným príspevkom. Aj malá pomoc môže byť veľkou. Ďakujeme!
Chcem podporiť