Hore

Žiaci ako novinári (projektové zadanie)

Projektová úloha s geografiou na prvý pohľad nesúvisí a pre mnohých učiteľov sa preto môže javiť ako nezmyselná. V skutočnosti je vynikajúcou aktivitou, ktorá má za cieľ vzbudiť u žiakov záujem aj o zložitejšie svetové témy a naučiť ich samostatne pracovať s informačnými zdrojmi, ktoré využijú pri písaní vlastného textu. Projektovú úlohu je možné využiť v medzipredmetových vzťahoch geografie a slovenského jazyka, pričom na ňom môžu spolupracovať aj vyučujúci.

noviny v škole
Ilustračná fotografia (zdroj)

Projektovú úlohu zadávam už pravidelne v druhom ročníku na gymnáziu, určite sa však dá využiť aj pri ôsmakoch a deviatakoch na ZŠ. Úlohou žiakov  je na chvíľu sa vcítiť do kože novinára, ktorý má za úlohu napísať článok na vybranú tému, ktorý bude okrem samotného vlastného textu autora odkazovať na informačné zdroje (minimálne 3) a obsahovať fotografie alebo iný multimediálny obsah. Použité ilustračné fotografie by mali byť s licenciou Creative Commons (uviesť ich zdroj na konci článku), čo zabezpečí, že sa na ne nevzťahuje autorské právo a môžu byť voľne použité a šírené.

Návod ako vyhľadávať takéto fotografie je dostupný v podobe inštruktážneho videa na tomto odkaze. V dnešnej dobe klesajúcich nákladov tlačených novín, začínajú dominovať ich online verzie, preto by sa mali žiaci v neposlednom rade zdokonaliť aj v prepájení textu s rôznymi odkazmi na webe (cez hypertextové odkazy) a videami. 

Vytvorený článok v rozsahu cca 2 strán písaných vo Worde veľkosťou písma 12 pri riadkovaní 1,5 by mal byť fakticky správny, ale môže (resp. by mal) obsahovať aj vlastný názor autora na spracovanú tému. Mal by byť spracovaný pútavo, a preto ho môžu žiaci vytvoriť aj v niektorej z online platforiem (súkromný blog, webstránka, Sway) – ich zvládnutie je jednoduché, ovládanie intuitívne a za krátky čas sa v nich dá vytvoriť vizuálne pôsobivý produkt (text s fotografiami, grafmi, mapami, videami).    

Pri výbere tém vhodných na spracovanie odporúčam vymyslieť také, pri ktorých je obtiažne vyhľadať ich spracované na webe, čím sa predíde bezhlavého kopírovaniu zo strany žiakov a ktoré ich „prinútia“ skutočne pracovať s viacerými informačnými zdrojmi. Vhodné je vyberať témy, ktoré nútia k premýšľaniu. Zoznam tém, ktoré som dal žiakom na výber, ponúkam v tomto zozname (je staršieho dáta, vhodné je pracovať aj s aktuálnymi témami)

sídlo New York Times
Ilustračná fotografia: sídlo The New York Times (zdroj)

Práve prostredníctvom takéhoto typu projektových úloh majú možnosť prejaviť sa aj žiaci, ktorí príliš nevynikajú v osvojovaní si množstva faktov, ktoré je dodnes v slovenskej školskej geografii v popredí, ale ktorým vyhovuje skôr premýšľať nad problémami, prinášať kreatívne riešenia apod. 

Niekedy vás kvalita žiackych prác skutočne prekvapí. Článok 15-ročnej študentky sexty o Fínskom školstve (celý dostupný na tomto odkaze) ma doslova nadchol. Nebojte sa odhaliť skrytý potenciál žiakov a dajte im šancu trochu premýšľať.


Pred aktivitou je vhodné, aby si žiaci pozreli webstránky viacerých slovenských a svetových novín a prečítali si aspoň niekoľko vybraných článkov. Aký je rozdiel medzi spravodajstvom a publicistikou? Odporučiť im môžete aj stránku TASR Teraz.sk, na ktorej nájdu množstvo aktualít z domova i zo zahraničia. Zaujímavým je aj slovenský projekt Svet inak.

Podporte nás

Podporte nás

V čase zatvorených škôl chceme pomôcť učiteľom, žiakom aj rodičom a preto je plný obsah Lepšej geografie pre všetkých zdarma. Znamená to pre nás výpadok príjmov, ktorý nás existenčne ohrozuje. Na tvorbe nových materiálov pre vás pracujeme denne. Ak sa vám zdá naša činnosť prospešná, prosíme, podporte nás ľubovoľným finančným príspevkom. Aj malá pomoc môže byť veľkou. Ďakujeme!

Chcem podporiť