Hore

Spoznajte svet cez dáta v Gapminderi

Štatistické údaje nezvyknú byť obľúbeným jedlom študentov. Všetci si pamätáme, ako nám z nich v škole naskakovali vyrážky. Alergia na čísla, ktoré znamenajú svet sa dnes dá liečiť aj vďaka internetu a zmene prístupu od ich mechanického pamätania, k schopnosti z nich vyvodzovať správne závery. Zoznámme sa s možnosťami oživenia čísiel vďaka projektu Gapminder.

Viacerí ľudia si dodnes myslia, že škola núti ich úbohé deti bifliť sa nepodstatné čísla. Ako sa dejepis nezaobíde bez datovania udalostí, aj geografia by bola len ťažko predstaviteľná bez čísiel, na základe ktorých môžeme porovnávať štáty, mestá, alebo regióny.

Dávnejšie je preč doba, keď sa na zemepise potili dlane žiaka pred tabuľou v márnej snahe spomenúť si na rozlohu štátu v km2, na dĺžku rieky XY, či na podiel lesov z celkovej rozlohy Fínska. Mať predstavu o týchto veličinách nie je na zahodenie, bohate však postačí, ak ich vieme nájsť, správne vyhodnotiť, prípadne vzájomne porovnať. Štatistika býva nudná, tabuľky hrozivé, darmo žiakom napečiete koláčové grafy v rôznorodých farbách. Veľká škoda, že deti už len málo sledujú klasické rozprávky zo zlatej éry československej tvorby. V nich by sa okrem morálnych posolstiev dozvedeli medzi iným aj to, že síce štatistika nuda jemá však cenné údaje

Cez grafy sa stávajú čísla ľudskejšie, lepšie im rozumieť a dá sa na ne pozerať. Skúste ich však rozhýbať a zistíte, že sú celkom zábavným spoločníkom. Práve myšlienky živých grafov sa chytil švédsky štatistik Hans Rosling, ktorý jej vdýchol život a ukázal nám, že grafy môžu byť zábavou. Ako také grafy môžu vyzerať si pozrite na vyššie vloženom videu. Čo dokáže spojenie grafov so sprievodným slovom výborného rečníka si môžete pozrieť v prednáškach švédskeho štatistika Hansa Roslinga, ktorý stojí za projektom Gapminder. Nájdete ich na webstránke TED, viaceré z nich sú dostupné aj so slovenskými titulkami. Takto zas cez čísla vysvetľoval postavenie Sýrie v rámci prebiehajúcej utečeneckej krízy.

Ako si predstaviť tieto živé grafy a na čo nám vlastne sú? Povedzme, že nás zaujíma vývoj pôrodnosti v jednotlivých štátov sveta za posledných sto rokov, zároveň by sme však túto premennú dali radi do súvislosti s rastom ich ekonomík. Je medzi týmito premennými vzťah? Ak áno, aký? Štúdium bežných statických grafov by nám zabralo veľa času, nehovoriac o tom, že by sme zmeny našich premenných len ťažko našli v jednom prehľadnom grafe. V školskom prostredí s obmedzeným časom na cvičenia podobného typu, by sme sa do niečoho podobného hádam ani nepustili. 

Gapminder škola
Živé grafy v Gapminder (klik sem)

Vďaka webu projektu Gapminder máme na obrazovke počítača, displeji tabletu, na projekčnom plátne, či interaktívnej tabuli všetko, čo potrebujeme rýchlo a najmä v pútavej podobe žiakom sprostredkovať. Pomocou Gapminder si môžete vizualizovať veľké množstvo údajov z rôznych kategórií, ako napr. ekonomika, obyvateľstvo, zdravie a pod. 

Ako sa Gapminder používa?

Aj keď to tak nemusí na prvý pohľad vyzerať, práca v užívateľskom prostredí Gapminderu je relatívne jednoduchá. Musíte sa s ňou len trochu vžiť. Interaktívny graf, v ktorom môžete skúmať všetky už skôr spomenuté štatistické údaje spustíte cez gapminder.org kliknnutím na Tools. Funkcie jednotlivých nastavení grafu nájdete prehľadne opísané v obrázkovom návode nižšie. Od jeho vytvorenia sa vzhľad stránky trochu zmenil, ale v princípe ostáva popis v platnosti. Môžete si ho stiahnuť aj vo formáte pdf a vytlačiť pre ďalšie použitie.

Gapminder návod

Gapminderu a dátam sú na Lepšej geografii venované viaceré články. Pozrite si napríklad:

Podporte nás

Podporte nás

Vaša podpora nám umožňuje napredovať a rozširovať projekt, ktorý pomáha mnohým učiteľom (nielen) geografie.

Chcem podporiť