Hore

Ako učiť o migrácii? Metodické príručky vám pomôžu uchopiť náročnú tému

Školská geografia by mala byť prepojená s reálnym životom a reflektovať témy, ktoré hýbu svetom. Takou témou je v súčasnosti bezpochyby migrácia. Žiaci o nej majú neraz skreslené informácie, či už z diskusií v rodine, alebo z médií, ktoré si často všímajú senzácie na úkor faktov a hlbšej analýzy problému. Je dôležité, aby sme žiakom sprostredkovali aj náročné a neraz kontroverzné témy, na ktoré nie sú jednoznačné odpovede. Poznanie faktorov, ktoré sa pričiňujú o to, že sa ľudia vydávajú na cestu a opúšťajú domovy za vidinou lepšieho života kdesi inde, je dôležité na to, aby sme vedeli prijímať vhodné riešenia. 

Migrácii sa štátny vzdelávací program pre geografiu takmer nevenuje, zmenu nepriniesla ani jeho najnovšia inovovaná podoba. Túto dieru už dlhodobejšie zapĺňa práca mimovládnych organizácií a občianskych združení, ktoré sa venujú globálnemu vzdelávaniu. Práve ich príručky prinášajú viacero praktických aktivít, ktoré môžu učitelia so svojimi žiakmi a študentmi realizovať priamo na vyučovacích hodinách. 

príručka migrácia
Ilustračná fotografia (zdroj)

Organizácia Človek v ohrození ponúka svoje metodické príručky k bezplatnému objednaniu, alebo stiahnutiu na webstránke globalnevzdelavanie.sk, kde ich nájdete v sekcii Knižnica. Súbor aktivít venovaných téme migrácia je v súčasnosti dostupný aj na tomto odkaze. Ďalšie zdroje nájdete v tomto zozname. Dve z ponúkaných štyroch aktivít na geografiu pochádzajú z mojej tvorivej dielne – Prečo sa ľudia sťahujú do zahraničiaOdíde Manu do Bombaja? Na Lepšej geografii nájdete aj aktivitu Ľudia sú v pohybe v meniacej sa krajine.

Prvá zo spomínaných aktivít sa venuje téme migrácie Slovákov do zahraničia od obdobia nášho vstupu do Európskej únie po súčasnosť. Druhá pokrýva problematiku vnútornej migrácie a urbanizácie v ekonomicky rozvíjajúcich sa krajinách na príklade Indie.  Všetky aktivity sú postavené na princípoch aktívneho učenia sa žiakov a okrem poznatkov rozvíjajú aj praktické kompetencie akými sú vyjadrovanie vlastného názoru, práca s informáciami, komunikačné a sociálne zručnosti. Práve aktivity tohto formátu sú ideálnym pomocníkom pre učiteľa, ktorý chce učiť inak – učiť tak, aby sa školská geografia stala lepšou.

Zaujímavým prírastkom do aktivít venovaných utečeneckej krízy a migrácii je aj projekt českej organizácie Meta. 60-stranový komix Doma v novej krajine (v češtine) rozpráva príbeh Hamída, afganského chlapca, ktorý žije na území ovládanom Talibanom. Hamídovho otca omylom zabili spojeneckí vojáci. Za peniaze, ktoré vyplatili spojenecké sily jeho matke ako kompenzáciu, sa chlapec vydává na strastiplnú výpravu za európským snom, ktorý nakoniec nájde vo Švédsku

Ďalšie metodické príručky a aktivity o migrácii a utečencoch

K téme odporúčame vyhľadať aj mapy a videá, ktoré sú v archíve Lepšej geografie. Stačí vybrať značku migrácia.


* Ak učíte na bilingválnom gymnáziu, alebo pracujete s jazykovo nadanými žiakmi, určite si pozrite aj výborne spracované aktivity na tému migrácia, ktoré nájdete na www.geographypods.com. Začnite napríklad úvodom do témy, alebo prejdite rovno na súčasnú utečeneckú krízu v Európe (tu a tu). 

Podporte nás

Podporte nás

Vaša podpora nám umožňuje napredovať a rozširovať projekt, ktorý pomáha mnohým učiteľom (nielen) geografie.

Chcem podporiť