Zážitkové vyučovanie v teréne. Ako na integrované tematické vyučovanie v okolí školy
V škole sme ako učitelia často zviazaní mantinelmi svojich vyučovacích predmetov. Geograf učí geografiu, matematikárka matematiku a slovenčinárka zas to svoje. Vyjsť z tejto ulity a pokúsiť sa témy jednotlivých predmetov prepojiť do integrovaného tematického vyučovania nie je nič zložité. Stačí len motivácia, ochota vzájomne spolupracovať, sloboda upraviť rozvrh vybraného dňa a hor sa na to! Prepájanie predmetov už nie je len fenomén známy zo zahraničia.
Realizácia integrovaného tematického vyučovania môže mať veľa foriem. S tou, ktorá mení vyučovanie na zážitok v teréne mám len pozitívne skúsenosti. Pre ktorú tému sa rozhodnete a čo konkrétne v okolí vašej školy pri aktivitách využijete, je len na vás. Uvádzané príklady z praxe preto berte len ako inšpiráciu. Osobne tieto aktivity označujem ako pátracie hry, alebo potulky. Určite však pre ne existuje aj adekvátnejší názov.
Na súkromnej základnej škole Bakomi v Banskej Štiavnici, kde momentálne pôsobím, sme takéto zážitkové vyučovanie uskutočnili v rámci našich pravidelných spoločných aktivít (tu si pozriete pozrieť opis všetkých), na ktorých sa zúčastňujú všetci žiaci školy naprieč ročníkmi. Počas aktivít pracujú vo vekovo zmiešaných skupinách, v ktorých riešia učiteľmi vopred navrhnuté úlohy a výzvy. Tie by mali pokrývať témy z viacerých vyučovacích predmetov a byť umiestnené v teréne (okolí školy). Celkový priebeh potuliek trval celý vyučovací deň (3 bloky = 6 vyučovacích hodín). Štyri hodiny boli venované riešeniu úloh v teréne, záverečné dve hodiny dokončeniu zozbieraných podkladov a finálnej prezentácii jednotlivých žiackych skupín.
Kompletné zadanie 20 úloh je dostupné na tomto odkaze. Všeobecné inštrukcie pre skupiny nájdete zas tu. Celkový opis a fotografie z aktivít vám pomôžu vytvoriť si lepšiu predstavu.
Ako môže vyzerať zadanie takto ladeného zážitkového vyučovania v meste (bez toho, aby ste išli do prírody) vám priblíži Pátracia hra, ktorú sme so žiakmi spáchali v Skalici. Veľmi úspešným sa ukazuje byť aj zaradenie tohto typu aktivít počas školských výletov alebo exkurzií. Príkladom môže byť zážitkový deň na návšteve obce Hrušov. Zaujímavé aktivity môžete vymýšľať aj s využitím princípu Questingu. Neviete o čo ide? Nech sa páči, zoznámte sa. Vytvoriť môžete aj pátraciu hru s využitím smartfónov a aplikácie Actionbound. Nabudúce sa chystám do úloh zakomponovať aj prácu s aplikáciou na rozpoznávanie rastlín a pozorovanie zmien, ktorými prešlo mesto a jeho časti vo víre času.
Chcete sa inšpirovať ešte viac? Pozrite si, čo všetko sme so žiakmi robili na Súkromnej ZŠ Bakomi v Banskej Štiavnici v rámci našich spoločných aktivít:
- Zážitkové vyučovanie o starovekých Grékoch a Rimanoch, ktoré prepája predmety a je chutné
- Ako sme spoznávali minulosť Štiavnice v jej uliciach
- Nepokojné dejiny pokojného mesta. Ako sme sa pripravovali na boj
- Ako sme v škole bojovali
- My sme malí remeselníci
- Neobyčajné príbehy obyčajných vecí. Ako sme spoznávali šikovných Štiavničanov z minulosti
- Ako sme robili dobré skutky
Ušite si na mieru svoje vlastné aktivity, ktorými zmeníte školu na zážitok. Žiaci vám to nezabudnú a budú si pýtať dupľu.
Podporte nás
V čase zatvorených škôl chceme pomôcť učiteľom, žiakom aj rodičom a preto je plný obsah Lepšej geografie pre všetkých zdarma. Znamená to pre nás výpadok príjmov, ktorý nás existenčne ohrozuje. Na tvorbe nových materiálov pre vás pracujeme denne. Ak sa vám zdá naša činnosť prospešná, prosíme, podporte nás ľubovoľným finančným príspevkom. Aj malá pomoc môže byť veľkou. Ďakujeme!
Chcem podporiť