Hore

3D modely krajín z cesta

Pri netradičných mapových aktivitách so svojimi žiakmi, nemusíte ostať obmedzení len dvomi rozmermi. Veľká nástenná mapa, ktorú si žiaci sami vytvoria (návod) je síce skvelá, prečo však nezažiť aj niečo skutočne neobvyklé? Tvorba trojrozmerného modelu mapy je nielen o rozvíjaní geografických znalostí, ako je práca s mapou alebo spoznávanie topografie zvoleného územia. Žiaci sa pri jej realizácii nezaobídu ani bez predstavivosti, schopnosti odhadovania, plánovania, kreativity a trpezlivosti. A vôbec, je to zábava!

Práca na mape si vyžaduje viac času, dve piatacke hodiny týždenne sa preto zdajú byť pre zaradenie aktivity do plánov ako najideálnejšie. Jej využitie však nie je vekovo obmedzené, určite sa stane hitom na vlastivede a pravdepodobne má šancu osloviť aj gymnazistov, ktorí môžu svoje mapy spracovať do väčších detailov. Aktivita je vhodná nielen pri učive o rôznych formách povrchu Zeme alebo pri modelovaní riečnej siete, rovnako si nájde uplatnenie aj pri regionálnej geografii ktoréhokoľvek štátu. Ak vám nedostatok času neumožňuje zaradiť ju do vyučovania, môžete ju využiť vo forme dlhodobejšieho projektu, ktorý budú žiaci realizovať doma.

Recept na dobrú mapu

Ako už názov napovedá, modelovať nebudeme zo žiadnych drahých hmôt a plastelín. Všetko, čo potrebujeme je múka, soľ a voda, z ktorých uhnietime cesto. Nebude jedlé ani chutné, no mapy, ktoré z neho žiaci urobia, budú na zožratie. Poďme však pekne krok za krokom.

Recept na mapové cesto od šéfkartografa Samuela:

1 hrnček kuchynskej soli
2 hrnčeky múky
1 hrnček teplej vody
2 polievkové lyžice smotany, alebo tatarskej omáčky

V nádobe najprv zmiešajte múku a soľ. Za miešania, postupne do vzniknutej zmesi pridávajte vodu. Miešajte cesto, až kým nedosiahne želanú konzistenciu podobnú plastelíne. Nemalo by byť ani príliš vlhké, ani suché. Ak sa lepí, pridajte viac múky. Niektorí mapoví kuchári odporúčajú primiešať aj smotanu, alebo tatarskú omáčku, vďaka ktorej sa vraj pri schnutí cesta tvoria menšie praskliny. Vytvorenú hotovú zmes je potrebné nechať odležať, odporúča sa ju vložiť aj na noc do chladničky.  Cesto, ktoré z uvedeného množstva ingrediencií vytvoríme, by malo stačiť na tvorbu menšej mapy. V prípade, že sa pustíme do modelov väčších rozmerov, musíme si ho vopred pripraviť viac pri zachovaní uvedených pomerov.

model Afriky škola
Zdroj: http://kidworldcitizen.org/2012/01/29/3d-salt-dough-maps/

mapa z cesta
Zdroj: http://ginger-snap-shots.blogspot.sk/2011/03/geogra-fun.html

Ako na to?

Zatiaľ, čo nám cesto oddychuje, pustíme sa do prípravy podkladovej mapy, na ktorú budeme neskôr modelovať. Chceme, aby bol náš model, čo najpevnejší, preto je vhodné umiestniť ho na podložku z kartónu. Hneď na úvod sa treba rozhodnúť, akú mierku bude model mať. Pre menšie modely je ideálnou bežná krabica na pizzu, ktorá má aj tú výhodu, že sa dá zavrieť a poslúži na prípadné balenie a premiestňovanie vytvorenej mapy. Ak nechceme trocháriť a rozhodli sme sa pracovať skutočne vo veľkom, nie je problém získať kartón väčších rozmerov – krabicu od väčšej elektroniky, skrine a pod. Buď ju nájdeme niekde pri koši, alebo nám ju ochotne dajú v ktorejkoľvek predajni.


Vytlačíme obrysovú mapu územia, ktoré chceme svojou trojrozmernou mapou spracovať. Mapy jednotlivých svetadielov a štátov sveta sú dostupné na webstránkach d-maps.com, alebo hist-geo.co.uk. Mapy krajov alebo okresov Slovenska sa dajú tiež ľahko vygoogliť. Pravdepodobne sa neuspokojíme s veľkosťou obrysovej mapy formátu A4, preto ju môžete zväčšiť napríklad pomocou tohto online nástroja.


Vytlačenú obrysovú mapu vystrihneme, ak pracujeme s väčšou mapou na viacerých papieroch A4, zlepíme jednotlivé časti mapy dokopy. Vystrihnutú mapu priložíme na podkladový kartón, na ktorý ju obkreslíme. Rovnako poslúži, aj keď mapu  na kartón prilepíme. 


Časti podkladového kartónu, ktoré sú mimo prekreslenej mapy, môžeme zafarbiť nami vybranou farbou. Ak pracujeme na modely ostrovov, okolie mapy jednoducho vyfarbíme (nastriekame) namodro. Tento krok nie je nutný, pre celkový vizuálny dojem nami zhotoveného modelu sa však odporúča.


Konečne sa dostávame k samotnému modelovaniu. Na začiatok je potrebné celú oblasť, ktorú ideme modelovať pokryť tenkou, viac-menej rovnou vrstvou cesta. Malé časti cesta si v rukách ešte raz prehnietime a z odtrhnutých guličiek vytvoríme placičky. Aby sa nám do mapy na kartóne uchytili, musíme ich naň dobre pritláčať.


Keď máme už celú mapu pokrytú tenkou vrstvou cesta, začíname s najdôležitejšou a zároveň najťažšou fázou tvorby modelu. Podľa vhodnej topografickej mapy z cesta postupne tvarujeme povrch vybranej krajiny. Tvarujeme pohoria, vrchy, kotliny, nížiny a iné geografické prvky. Vhodným pomocníkom nám môžu byť aj pohľady na povrch krajiny v Google Earth, ktoré nám pomôžu lepšie si predstaviť skutočný tvar povrchu nami spracovávaného územia.  Pri jemnejších prácach a podrobnejšom tvarovaní povrchu z cesta je vhodné pomôcť si rôznymi nástrojmi. Dlhé priehlbiny riek napr. vytvoríme ťahom ostrého hrotu. Ak chceme, aby bol náš výškový model skutočne realistický, môžeme si pri modelovaní pomáhať aj pravítkom. To je však skôr výzva pre starších žiakov. Aj modely mladších žiakov by však mali dodržať relatívnu výšku jednotlivých častí povrchu územia. Ak chceme na dokončenom modeli označiť jeho jednotlivé geografické prvky názvami v podobe zapichnutých vlajočiek na špáradlách, alebo špajdliach, je potrebné po vymodelovaní povrchu vyhĺbiť dierky na ich ukotvenie.


Vytvorený model necháme schnúť do ďalšieho dňa. Ak by sa nám nechcelo čakať a máme k dispozícii rúru, je možné tento proces urýchliť. Tipy ako na to, vám dá tento článok.


Model nakoniec vymaľujeme temperovými farbami tak, aby zvolené odtiene farieb zodpovedali farbám na topografických mapách – zelená nížiny, hnedá pohoria, modrá vodstvo. Mestá môžeme vyznačiť červenými krúžkami, pri detailnejších mapách ich tvarom. Okrem farieb je možné využiť aj akýkoľvek iný materiál, ktorý vhodným spôsobom reprezentuje skutočné geografické prvky územia. Ľadovce tak môžeme vytvoriť pomocou vaty, lesy pomocou machu a pod.


Kompletnú mapu necháme doschnúť a podávame spolu s prezentáciou, v ktorej žiaci opíšu ich územie a jeho najvýznamnejšie geografické prvky. Želáme dobrú chuť!


Ak chceme, aby sa model zachoval v dobrej kondícii dlhú dobu, môžeme ho nakoniec po dokonalom vyschnutí natrieť transparentným olejom.


Použité zdroje a inšpirácie

Pomôžte nám pomáhať

Pomôžte nám pomáhať

V čase zatvorených škôl chceme pomôcť učiteľom, žiakom aj rodičom a preto je plný obsah Lepšej geografie pre všetkých zdarma. Znamená to pre nás výpadok príjmov, ktorý nás existenčne ohrozuje. Na tvorbe nových materiálov pre vás pracujeme denne. Ak sa vám zdá naša činnosť prospešná, zvážte prosím stať sa platiacim členom. Na výber máte aj mesačné členstvo za 5 eur. Ďakujeme!

Chcem pomôcť